Aandacht

Veel medewerkers willen het graag goed doen voor de klant, dit is voor hen dé drijfveer om service 9+ goed uit te voeren. Een andere belangrijke drijfveer kunnen de complimenten van je leidinggevende zijn. De medewerker wilt graag weten dat zijn of haar positieve gedrag gewaardeerd wordt. Dit willen wij nota bene zelf toch ook. In de oriënterende gesprekken die wij met de medewerkers hebben gehouden is er naar voren gekomen dat zij graag beloond willen worden door middel van aandacht. Medewerkers vinden het fijn als hun gedrag opvalt en dit ook wordt opgemerkt door het management. Zij raken extra gemotiveerd als zij een gericht compliment krijgen van de ASM/SM en de klanten met een goed gevoel de deur uit kunnen laten gaan. (Concreet! Bijv. Ik heb gezien dat jij deze klant een goed alternatief hebt geboden. Super! Want hierdoor is deze klant toch tevreden naar huis gegaan!)


Oprechte aandacht richting de medewerker op het gebied van service 9+ is dus essentieel om medewerkers gemotiveerd te houden.

Aandacht kan ook gegeven worden in de vorm van een observatie gevolgd door een persoonlijk gesprek. In dit persoonlijk gesprek kan er een terugkoppeling gegeven worden over hoe de medewerker het heeft gedaan, waarbij er ook een gericht compliment wordt gemaakt en tips worden gegeven ter verbetering.

Een voorbeeld om de aandacht die naar deze medewerkers gaat te kunnen delen met andere medewerkers is een successenbord. Voorbeelden van het successenbord zijn te vinden onder het kopje "communicatie".  Door de medewerkers die het goed doen op een "podium" te zetten worden zij beloond voor het gedrag dat zij laten zien.